KM-autó

Forró pillanatok az autóban

nyíregyháza. Valószínűleg már sokan edzenek, gyúrnak a fürdőruha-szezonra, és a legtöbben túl vannak a tavaszi nagytakarításon. De mi a helyzet az autókkal? Vajon a járművek is készen állnak a legmelegebb időszakra? A téli és a nyári vezetési körülmények, illetve útviszonyok egészen eltérőek, és ha ezekhez nem alkalmazkodunk, az akár balesethez is vezethet. A LeasePlan a világ egyik vezető flottakezelő vállalata, 1,7 millió autójával több mint 30 országban van jelen. Szakértőiknek naprakész információik vannak arról, hogy mik érdemelnek mindenképpen figyelmet a biztonságos nyári autózás előkészítésénél.

A pénztárcának sem mindegy

Aki netalán még most sem cserélte le téli gumiját, annak ideje gyorsan időpontot foglalnia a szervizben. Tavaly az autósok közel ötöde (!) közlekedett téli gumival nyáron is, ami felelőtlenségnek számít, hiszen azokat más jellegű használatra tervezték. Az abroncsgyártók eltérő technológiát, anyagösszetételt és mintázatot alkalmaznak a kétféle guminál, hogy a téli abroncsok a csúszós, havas, nyálkás úton biztosítsanak jobb tapadást, míg nyári párjaik a száraz felületen teljesítenek jól. Ha téli abroncsokkal vezetünk +7 fok felett, akkor megnőhet a fékút, nehezebben kormányozható a kocsi, amely kevésbé lesz stabil a kanyarokban. Összességében romlik a vezetési élmény, és a pénztárcánk is megérzi a helyzetet, mivel többet fogyaszt a motor, és a gumi is gyorsabban kopik.

A gumival együtt az ablakmosó folyadékot is érdemes lecserélni, hiszen nyáron semmi szükség a fagyálló hatásra, amit a hideg időszakra szánt, drágább oldatok kínálnak. A nyári keverékek ráadásul olyan összetevőket is tartalmaznak, amelyek oldják a szerves anyagokat, így jóval könnyebb a szélvédőre csapódott bogarak eltávolítása.

Mielőtt újra elkezdjük napi szinten használni autónk légkondicionálóját, célszerű előbb kitakaríttatni a rendszert egy megfelelő szervizben. Káros lehet ugyanis az egészségre és kellemetlen szagokat is okoz, ha gombák és baktériumok telepednek meg a klímában, és azokat a készülék befújja az utastérbe.

A gombák gyakran a rendszerben pangó kondenzvízben szaporodnak el, ezért megjelenésüknek azzal is elejét vehetjük, ha okosan használjuk a berendezést. Ha érkezés előtt néhány perccel kikapcsoljuk a klímát, és csak a szellőztetőmotort működtetjük, akkor a megállásig van ideje megszáradni a lecsapódó párának, így az már nem szolgál a gombák melegágyaként.

A jogosítvány megszerzésekor mindannyian azzal kezdtük a forgalmi vizsgát, hogy még elindulás előtt ellenőriztük a világító és fényjelző berendezéseket, a gumiabroncsokat, a rendszámtáblákat, a fékberendezéseket és a kormányt. A KRESZ előírása szerint ezeket a vizsgálatokat naponta meg kellene tenni. Bár ez a rendszeresség nem igazán életszerű, érdemes lehetőségeinkhez mérten minél gyakrabban megejteni az ellenőrzéseket.

Szintén fontos, hogy komolyan vegyük a műszerfal figyelmeztetéseit. Pirosan világító jelzéseknél inkább el se induljunk a járművel, a sárga ikonokat látva pedig egyeztessünk időpontot a szervizzel, hogy kivizsgálják a probléma forrását!

Ha nyaralni is autóval szeretnénk menni, vagy bármilyen más, hosszabb útra készülünk, a csomagoláson kívül a járművel kapcsolatos teendőket is érdemes előre átgondolni. Becsüljük meg, hogy körülbelül mekkora távot fogunk megtenni, és ha ez alapján várhatóan túllépjük a gyártó által előírt karbantartási periódust, akkor inkább még indulás előtt gondoskodjunk az esedékes szervizről. Akár egy-két hónappal előre tanácsos lefoglalni az időpontot a műszaki vizsgához vagy a kötelező szervizhez, hogy akkor se csússzunk ki a határ­időből, ha a nyári szabadságolások miatt éppen kisebb a műhely kapacitása. Egyéb munkák, például kisebb karosszéria- vagy szélvédősérülések javíttatása esetén különösen ajánlott előre tervezni és egyeztetni a szervizzel, hogy az autó biztosan elkészüljön az utazás idejére.

 
ÉKN